söndag 18 november 2012

Höstpyssel!

Idag är en dag full i trädgårds och huspyssel här hemma! P har med sig taxen L ute på jakt och jag har tid att göra precis vad jag vill. Det har äntligen blivit uppsnyggat i större delen av trädgården då jag gått hårt åt med krattan på alla löv som täckte backen under äppleträden. Det är väl det enda negativa med äppleträd, allt som ramlar ner på backen. Och som drar åt sig älgar. Vi har många och stora bevis på att vi har nattagäster här i paradiset. En söndertrampad gräsmatta och diverse andra lämningar stora som fotbollar i gräsmattan. Eftersom gräsmattan bitvis ser ut såhär så är jag ganska tacksam om vi får vara ifred.
 

Hälge...
 

Kunde faktiskt inte heller kratta upp allt, här gav jag upp eftersom allt bara blev lerkladd och jag dessutom fick en otäck blåsa mellan tummen och pekfingret, krattning med fingervantar var första och enda gången kan jag säga.

Men på andra ställen blev det riktigt bra, nu skall bara högarna bort.


Före...

Efter... Lite symboliskt så kom solen fram precis när jag var klar.
 
 
Den tidigare ägaren lämnade kvar en del saker i trädgården eftersom han flyttade till lägenhet, dessa små charmiga rådjur finns i ena hörnet av trädgården under en barrväxt. Idag har de fått komma in i källaren för vinterförvaring.



Ser nu att det blev väldigt dystra bilder här idag, men sånt är trädgården i paradiset just nu. Jag har inte hunnit fixa med sånt som jag vill, få upp lyktor i träden, lampor längs med grusgången, fixat entrén eller fått upp alla grejer jag vill till småfåglarna än. Fågelbordet är uppe åtminstonde (också kvar sen förra ägaren), blir att göra eller köpa ett nytt i vinter, men det fyller sin funktion i alla fall.
Som avslutning bjuder jag på några bilder från i våras när jag och en kompis var på Lisebergs trädgårdsdagar för att muntra upp i höstrusket.


 


Det blir vår igen!


1 kommentar:

  1. Hej! Kul att du hittade till mig. Det ska bli spännande att följa ditt paradis och se vad som kommer att ske. Jag brukar köra med gräsklipparen över alla löv.Inte lika mycket jobb som att kratta och smulet blir ny jord till gräsmattan:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera